Diagnoza stanu kształcenia zawodowego

Badanie przeprowadzone od sierpnia do października 2011 roku miało na celu diagnozę stanu kształcenia zawodowego w województwie podlaskim oraz określenie potrzeb związanych z modernizacją oferty kształcenia. Podzielono je na trzy moduły: Mapa kształcenia zawodowego i efektywności, Diagnoza środowisk lokalnych oraz Badanie potrzeb edukacyjnych 17 wybranych szkół. Zakres badania obejmował absolwentów edukacji zawodowej z rocznika 2009/10, szkoły zawodowe, pracodawców i środowiska lokalne.

Analiza skupiała się na zasadniczych szkołach zawodowych oraz technikach, z wyłączeniem szkół dla dorosłych. W ramach diagnozy ustalono, że oferta kształcenia wymaga modernizacji, aby była bardziej efektywna i lepiej odpowiadała potrzebom regionalnego rynku pracy.

Opracowano 17 programów rozwojowych dla wybranych szkół, co miało na celu stworzenie modelowego podejścia do programów edukacyjnych. Wnioski z badania wskazują na konieczność dostosowania kształcenia do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku pracy oraz na znaczenie współpracy między szkołami a lokalnym biznesem.

Informacje o wybranych załącznikach

  • Prezentacja_Diagnoza_Podlaskie_www.pdf:

    Załącznik przedstawia diagnozę stanu kształcenia zawodowego w województwie podlaskim oraz analizę potrzeb w kontekście rynku pracy. Kluczowym wnioskiem jest zróżnicowanie efektywności kształcenia, które wpływa na zatrudnienie absolwentów, co wskazuje na konieczność modernizacji ofert edukacyjnych szkół zawodowych.

Pełne treści załączników znajdziesz w artykule.

„Diagnoza stanu kształcenia zawodowego i potrzeb w zakresie modernizacji oferty kształcenia dotyczących efektywności i adekwatności kształcenia przez szkoły zawodowe w kontekście potrzeb regionalnego rynku pracy"

Badanie zostało zrealizowane w okresie od sierpnia do października 2011 r. Podzielono je na trzy moduły:
  • Moduł I – Mapa kształcenia zawodowego i efektywności kształcenia w województwie podlaskim,
  • Moduł II – Diagnoza środowisk lokalnych,
  • Moduł III – Badanie potrzeb edukacyjnych 17 wybranych szkół (stworzenie 17 programów rozwojowych wybranych szkół i modelowego tworzenia programu rozwojowego).
Zakres podmiotowy diagnozy obejmuje następujące grupy:
  • absolwentów edukacji zawodowej z rocznika 2009/10,
  • szkoły zawodowe (zasadnicze szkoły zawodowe, technika i technika uzupełniające),
  • pracodawców,
  • środowiska lokalne.
Badaniem objęto zasadnicze szkoły zawodowe, technika i technika uzupełniające (z wyłączeniem szkół dla dorosłych).

W ramach badania została przeprowadzona diagnoza stanu kształcenia zawodowego, określono także potrzeby w zakresie modernizacji oferty kształcenia zawodowego, tak aby było ono bardziej efektywne i lepiej odpowiadało potrzebom regionalnego rynku pracy.

Prezentacja - Diagnoza stanu kształcenia zawodowego (PDF)

Wyniki badania - Diagnoza stanu kształcenia zawodowego (PDF)